Saleem Iklim

A. M. Salim Abdul Majeed atau Saleem-IKLIM pada asalnya adalah merupakan seorang penyanyi sensasi kumpulan Iklim yang terkenal dalam dekad 90-an. Beliau merupakan bekas anak didik penggubah terkenal, Wan Zul. Lagu nyanyian beliau ciptaan Wan Zul dan M. Nasir telah meletakkan dirinya sebagai salah seorang artis tanahair yang terkenal dan diminati ramai sebaris dengan artis-artis popular yang lain pada masa itu seperti Jamal Abdillah, Ekamatra dan Wings. Pada awal dan pertengahan dekad 90an, Saleem dan IKLIM telah berjaya menempa nama di luar negeri seperti Republik Indonesia, Singapura, Brunei, selatan Thailand, dan Gugusan Kepulauan Melayu Cocos, Australia.

Saleem telah dilahirkan pada 31 Agustus 1961 di Kampung Permaisuri, Daerah Setiu, Terengganu. Berdarah kacukan India Muslim dan Melayu sebelah ibu. Sebelum menceburkan diri ke dalam bidang nyanyian, beliau bercita-cita untuk menjadi seorang nelayan yang berjaya. Walaubagaimanapun cita-cita tersebut tidak tercapai. Sebaliknya, beliau meneruskan hidup dengan menjadi penolong tukang masak di institusi pengajian tinggi di Terengganu (ITM Dungun) iaitu salah satu cabang dalam bidang "kantin dan penyelenggaraan makanan" atau catering sebelum beliau mencipta nama sebagai seorang penyanyi.

sumber info

Dan buat kamu-kamu yang kepingin lagunya Saleem IKLIM, berikut daftar lagu yang bisa didownload via 4shared.com plus gratissss lagi..

Sheila.mp3
Aku Pasti Kembali.mp3
Blues Terengganu Kita.mp3
Budi.mp3
Bukan Aku Tak Sudi.mp3
Bulan Jatuh Ke Riba.mp3
Iklim - Bunga Emas.mp3
Datang Dan Pergi.mp3
Hakikat Sebuah Cinta.mp3
Hutang.mp3
Insan Seni.mp3
Maaf.mp3
Mengapa.mp3
Menyintaimu Satu Kewajiban.mp3
Mimpi Yang Pulang.mp3
Namun Ku Punya Hati.mp3
Retak Seribu.mp3
Selamat Tinggal Penderitaan.mp3
Seribu Kali Sayang.mp3
Suci Dalam Debu.mp3
Seribu Kali Sayang.Mp3
Antara Sutra Dan Bulan.mp3
dunia satu.mp3
Satu Kesan Abadi.mp3
suci dalam debu(remix).mp3
Insan yang tak punya
Abadi.mp3
Benci Tapi Rindu.mp3
Cinta Tiga Segi.mp3
Menanti Kasih Di ujung Hari.mp3
pintu Maaf.mp3
Satu Kesan Abadi.mp3
Suci Dalam Debu.mp3

Ditulis Oleh: KanG piE

Info yang kamu baca adalah Saleem Iklim dengan harapan bermanfaat untuk kamu. Silahkan kamu copas dan menyebarluaskan seluruh isi artikel ini dengan catatan menyebutkan sebagai asal sumber Info ini.

Sahabat KLIK

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...